tisdag 5 juli 2016

Sommarutmaning 1 2016




Sommar, sommar och sol, havet och vinden och doft av kaprifol.
Sommar, sommar och sol en himmel så blå som viol.

Vem minns inte den sången som började så?
För många av oss är det synonymt med sommarlov och programmet Hajk som gick under åren 1971-2003 med programledaren Bengt Alsterlind.


Nu när det är sommarutmaning hos oss på veckans skiss sätter vi ju alltid en liten extra knorr på tolkningarna som lämnas in. Vi vill att ni till sommarutmaning nummer ett inspireras av en sång som betyder sommar för er,

Är det Idas sommarvisa, du gamla du fria eller kanske Gyllenetiders "sommartider"


Skissen som ni ska tolka till denna sång ser ni här och även denna gång har Karin kallat in förstärkning i form av sin make.



Karins tolkning:


Jag flyttade ner det den övre delen av skissen till mitten och gjorde notraden till text i stället.
Texten/titeln kommer från Stockholm i mitt hjärta från Allsång på Skansen.
Bilderna är tagna på Ekerö vid mälarens strand.


Teamets tolkningar:

Carina

Sommarsången nr 1 för mig är Den blomstertid nu kommer så den fick bli min inspiration. Jag hittade en härligt blommande buske på hotellgården när vi var till Cypern nyligen. Den var lite speciell då blommorna i den såg lite olika ut. Om någon vet vad den heter får ni gärna tala om. Mist och stämplar i gult på ett vitt CS. Sen några olika mönsterpapper under fotot.

Mahlin78

Jag har valt att använda mig av en berömd fras ur Ted Gärdestads sång som heter just "Sol, vind och vatten". Fotot är taget på midsommarafton i år, ut över Kalmarsund. Vädret var helt fantastiskt med strålande solsken och runt 30 grader varmt. Lite blandade spillbitar, distress, stämpel, embossingpulver och lite mist utgör grunden för min layout.


Sofi

Istället för noterna upptill valde jag att sätta några rimpor av papper som blev över när jag skar till pappren bakom fotot. Noterna har hamnat som dekorationer lite överallt och så även trianglarna genom den stencil jag använt på bakgrunden. Bilden när mina äldsta barn metar i ån nedanför vårt hus passade så bra till Gyllene Tiders "Gå & Fiska", men jag ändrade till Vi istället för Jag som de sjunger i refrängen.

AnnaU
Jag har följt skissen rätt troget i designen. Chevronerna fick peka åt höger allihop bara och notraden Fick bli två remsor av papper. Jag tänkte på Idas sommar visa och tog strofen " Och bena blir fulla av spring" som fick bli min låååånga titel . Fotot är på våra två yngsta barn som ofta har MYCKET spring i bena som ni ser :) Inte så många dekorationer men mina sedvanliga symaskins sömmar, sytrådstrassel och colormist är ju med naturligtvis.

Maria

Måste börja med att säga hur imponerad jag är av våra nya inspiratörer som kort tid hunnit ta tag i vår sommarutmaning. Karins man gav mig verkligen en utmaning. Jag har tittat länge på denna skiss, vridit och vänt på den. Gjorde till slut ett för mig rätt klassiskt upplägg där olika dekorationer fick ta tonernas plats på skissen. Titeln "sommartider" kändes passande. Jag har många sommarminnen till den sången och den spelas fortfarande av mina barn. 


Anna/Zildara:


Min tolkning är ett kort till en nybliven pensionär. Jag hade stirrat på skissen ganska länge och till slut lagt bort den, så när jag gjorde det här kortet såg jag när jag var klar att det såg ut som skissen! Bingo! Bakgrunden har jag gjort med en mask och distresser direkt på kortbasen. Visa i midsommartid är den sommarsång som jag automatiskt börjar nynna på när jag tänker på svensk sommar.  


I våra sommarutmaningar har ni extra lång tid på er.
Ni kan scrappa lungt ända fram till 
måndagen den 8 augusti  kl 23:59.

Det går bra att länka till ett instagramkonto eller ett album på Facebook, men glöm inte att, om du
är “privat” kommer endast de som är vänner med dig att kunna se din bild. På FB räcker det att de
album du länkar till har inställningen "public", dock kommer bara “dina vänner” att kunna
kommentera.

Du kan även skicka din tolkning till oss via mail eller som ett PM via Facebook
Under sommaren kan det ta extra lång tid innan vi återkommer till dig med svar att ditt bidrag är mottaget, hör du inget av oss eller inte ser ditt bidrag upplagd under fliken mailbidrag - Skicka oss en påminnelse.


Mer information finns under fliken ”frågor och svar”

Inga kommentarer: